RSS Flöde

Vad kan man äta när man läser?

Jag tycker att det är oerhört tråkigt att äta själv. Att sitta där helt ensam och titta på en tallrik med mat och höra hur man själv tuggar är verkligen ingen rolig underhållning. Speciellt inte dag ut och dag in.

Så. Jag har börjat försöka utnyttja den tiden som ändå är lite halvtråkig till något roligare, i form av läsning. Då händer det i alla fall något mer förutom tuggandet. Problemet är – hur gör jag för att kunna äta, läsa och vända blad på samma gång? En pocketbok går inte att lägga ifrån sig och förvänta att den ska ligga precis så som man lade den. Nej, i stället vill den helst av allt bara vända så många blad som möjligt för att förstöra så mycket som möjligt just då. Inte bra.

Det funkar knappt heller med en inbunden bok, för då måste man vara någonstans i mitten.

Alltså – för att kunna läsa bekvämt och bra måste man äta något som bara kräver en hand. Till exempel:

  • Pasta och köttfärssås
  • Köttgryta och ris, med köttet i redan lagom stora bitar så man slipper dela
  • Sallad
  • Nudlar med kyckling och grönsaker (om man fuskdelar dem lite innan)
  • Pyttipanna
  • Korv med bröd

Pannkaka däremot är värdelöst, liksom fläskkotletter eller andra köttbitar. Och fisk. Med andra ord allt man måste dela och därav behöver två händer till.

Eller?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Ser att soppa inte står med på listan, men det är väl mat som funkar att äta med en hand. 🙂

    Svara
  2. Testade just pyttipanna som läsningsmat. Det fungerade, fast bordsskicket blir ju lite lidande när man ska försöka skyffla upp maten utan att titta på den… 🙂

    Svara
  3. Läser jag något riktigt bra brukar jag glömma att äta även om det bara är något så väldigt enkelt som popcorn… *s*

    Svara
  4. Jag läser ofta när jag äter och det gör jag oavsett om jag är ensam hemma eller ej. Ett knep är att ta en bok som är något tyngre än boken man för närvarande läser och lägger den längst upp i övre kanten så att den håller sidorna på plats och jag lovar att det fungerar utmärkt 🙂

    Svara
    • Smart. Jag brukar försöka köra in den under tallriken, men det går sådär. Och så irriterar jag på mig att jag måste flytta på den när jag kommer längst ner på sidan, för att kunna se vad som står där.

      Svara
  5. Pasta med köttfärssås låter lite farligt att ha i närheten av böcker…. 🙂 det brukar stänka så förbaskat (Jag borde nog själv ha heltäckande förkläde när jag äter pasta…) . Men-vissa sallader och pytt i panna är nog rätt bra som läsmat.

    Svara

Kommentera

