RSS Flöde

En bok som jag trodde att jag inte skulle gilla, men som jag kom att älska

Brott och straffBrott och straff kändes som en nästan ouppnåelig bok, en bok som skulle vara ”svår” och som inte alls skulle vara någon rolig läsning. Jag förväntade mig en seg handling, ett jobbigt språk och alldeles för många sidor. Trots detta var det någonting som lockade, och gjorde att jag ville läsa den i en del av svenskan på gymnasiet.

Sagt och gjort, en smula motvilligt (trots att det som sagt var egenvalt) tog jag mig i kast med den. Och jag fullkomligt älskade den. Även om den gjorde mig lite knäpp, men det är nog det ultimata beviset på hur bra den faktiskt var. Jag drömde att jag var Raskilnikov, alltså hade Dostojevskij lyckats förmedla känslor på ett otroligt verkligt sätt.

Nej, jag blev verkligen förvånad över att jag kände (och fortfarande känner) så otroligt starkt för den boken. Så pass starkt att jag funderar på att läsa om den igen.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Exakt så har jag också känt. Därför står den fortfarande och samlar damm i bokhyllan. Ditt inlägg fick mig dock att bli så modig att jag tog ned den och la den på nattduksbordet. Sen får vi se när jag öppnar den =) Tack ska du ha!

    Svara

Kommentera

