RSS Flöde

En bok jag läst mer än tre gånger

ABC-mordenJag tror att jag var 14 eller 15 när pappa introducerade mig för Agatha Christie. Jag gnällde, som vanligt, på att jag inte hade någonting att läsa och han tog med mig till den stora bokhyllan vi har ovanför trappan för att se om han kunde hitta någonting som han trodde passade mig bra.

Han letade, jag nekade förmodligen till några stycken och till slut hamnade vi på den hylla där han hade fem-sex stycken Agatha Christie-böcker. Han trodde absolut att det skulle passa mig, och jag gick med på att testa.

Han valde ut ABC-morden åt mig, en bok som såg lite gammal och sliten ut. Jag började läsa och var fast från första sidan. Jag var fast i hennes sätt att skriva och vad som hände, hur Poirot fick brev från denne mystiske ABC (som han signerade breven med) och hur mördaren valde ut sina offer i bokstavsordning. Hur långt skulle han egentligen hinna innan Poirot upptäckte vem han var?

Sedan dess har jag återkommit flera gånger (minst tre) till just den hyllan i bokhyllan, och då speciellt till ABC-morden. En av Agatha Christies bästa böcker.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Åh! Ditt inlägg väcker definitivt minnena till liv. Jag läste också ABC-morden flera gånger när jag var tidig tonåring. Jag undrar vad jag skulle tycka om den idag? Har du läst om den som vuxen?

    Svara
    • Tror att jag läste den senast 2008. Och tyckte om den 🙂 Men jag kan inte låta bli att i stort sett älska alla Agatha Christie, och då i synnerhet Poirot. GIllar du de andra också?

      Svara

Kommentera

