RSS Flöde

Mja, jag vill nog läsa vidare i alla fall

Vredens tidVredens tid
Stefan Tegenfalk
Massolit (2010)
Betyg: T T T

En kraschad bil hittas i skogen. Mamman och dottern är båda döda när en polis kommer till platsen. Ingenting finns att göra.

Några år senare blir en domare topp tunnor rasande i en taxibil och stryper chauffören med sitt bälte. Men kommissarie Walter Gröhn tvingas mot sin vilja inse att han inte kan gå vidare med fallet – man kan ju inte döma en domare. Han muttrar lite, men får villigt inse att det är så det svenska rättssystemet fungerar.

Men när fler personer inom den svenska domstolen råkar ut för liknande saker går det inte längre att undvika att ta tag i saken, det inser alla. Till en början hamnar det på Walters bord, där han får hjälp av den unga Jonna de Brugge. Ett tag i alla fall. Tills en teori dyker upp om att det handlar om terrorister och det förflyttas till Säk. Vilket självklart inte hindrar Walter och Jonna som i stället startar sin egna lilla utredning.

Det är spännande, det måste jag erkänna. Lite klyschigt. Och som jag skrivit förut har jag svårt för böcker där man ganska långt i förväg vet vem den skyldige är och det enda som det egentligen handlar om är polisens arbete. Det överlåter jag till amerikanska polisserier på tv, i bokform klarar jag mig utan det.

Men trots det är det något med Vredens tid som trollbinder. Jag borde räknat ut ganska snabbt vem den skyldige är, men det gör jag faktiskt inte. Stefan Tegenfalk får mig att glömma bort vissa detaljer som kan tyckas vara ack så viktiga. Och som mycket riktigt är det.

Så på något sätt är det en kombination av en polisserie och en pusseldeckare. En kombination som gör det helt godkänt. Och gör att jag ser fram emot de två följande böckerna om samma personer.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Jag lyssnade på den som ljudbok och blev väldigt fångad och fortsatte därför direkt med Nirvanafallet som verkligen är en direkt fortsättning på första boken. Lika bra den, men nu får jag ge mig till tåls lite innan sista delen kommer ut 🙂

    Svara

Kommentera

