RSS Flöde

Den bästa bok jag läste förra året

Vid första tanken känns det som en omöjlig uppgift. Hur lyfter man ut en enda bra bok från ett helt läsår när man läst en massa fantastiska böcker?

Vid andra tanken stannar jag på två alternativ. Kan man skriva om två böcker?

Boktjuven - Markus ZusakTredje tanken avgör saken. Att jag inte tänkte på det redan från första början! Den bok som absolut påverkade mig starkast förra året var Boktjuven av Markus Zusak.

Den hade så mycket, och var absolut inte vad jag förväntat mig att den skulle vara. Jag hade trott att den skulle vara bra, men att den skulle vara SÅ bra hade jag aldrig anat.

Jag blev totalt fast i Liesels historia, som ju egentligen är Dödens historia. En av de främsta anledningarna till att jag gillar boken så mycket – en snillrik idé att göra Döden till en mänsklig varelse och höra hans uppfattning av ”jobbet”.

Mm, jag är så glad att jag hittade den här boken på det där snurrstället. Och att jag plockade upp den. Sen att den dessutom för tankarna till vår och solsken är inte heller helt fel.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Håller med dig. Helt underbar bok som slukades med hull och hår.

    Svara

Kommentera

