RSS Flöde

Underbart filosofiskt

Lyckan, kärleken och meningen med livet
Elizabeth Gilbert
Bonnier (2006)
Betyg: T T T T

När Elizabeth Gilbert äntligen lyckas ta sig ur en lång, svår och jobbig skilsmässa bestämmer hon sig för att besöka de tre länder hon länge drömt om. Italien, Indien och Indonesien. Av tre olika orsaker. Italien för att njuta av god mat, Indien för att be och Indonesien för att en medicinman en gång sade till henne att hon skulle komma tillbaka.

Och allting blir väl egentligen som hon tänkt sig. Nästan i alla fall. Jag skulle vilja påstå att hon lyckas hitta det hon söker, någon slags inre ro och njutning, och till och med lite till.

Det är inte mycket handling, utan mer av ett slags filosofiskt och religiöst resonemang. Som faller mig väldigt mycket i smaken. Det behöver inte hända så mycket utåt sett, det intressanta sker i Elizabeths huvud.

Visst innebär det att det blir lite segt emellanåt, men det gör inte så mycket. För nästa stund är den i stället omöjlig att lägga ifrån sig. När man är på rätt humör, jag kan tänka mig att det här även är en bok som kan vara totalt fel om det inte passar ens sinnesstämning och personlighet.

Men för mig passade den utmärkt just nu. Riktig feel good-läsning.

Jag känner mig dock lite tveksam till den som film (utan att ha sett den). Just på grund av det jag gillar med boken. En själslig historia gör sig nog inte så bra i Hollywood-tappning. För det är egentligen inte förrän i Indonesien som det finns några rent konkreta saker att göra film av. Men kanske måste man se den i alla fall.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Jag fick den här boken på engelska av en släkting som är väl medveten om min kärlek till Italien. Jag har dock inte läst den ännu och nu förstår jag ju varför: Jag väntar helt enkelt på rätt sinnesstämning 🙂

    Svara

Kommentera

