RSS Flöde

Hade kunnat vara en ”Gömda”

Det ska bli ett sant nöje att döda digDet ska bli ett sant nöje att döda dig
Magdalena Graaf
Lind & Co (2006)
Betyg: T T T

Tonåriga Magdalena Graaf blir  upp över öronen förälskad i Jorma, en stor, stark och till en början romantisk finländare. De gifter sig och får sonen Isak tillsammans. Allt hade kunnat vara så fantastiskt, och det var det till en början.

Men snart blir vardagen en annan. Jorma visar sig vara kriminell och beroende av droger. Och har ett sjuhelvetes humör, som självklart går ut över snälla, lugna Magdalena. Hon far som en vante fram och tillbaka i lägenheten.

Till slut bestämmer hon sig för att med hjälp av familj, vänner, kvinnojourer och poliser att försöka fly. Vilket är det som största delen av boken handlar om.

En historia som känns igen alltför väl. Man önskar att det inte vore ens hälften så vanligt som det verkar vara. Men tyvärr måste man öppna ögonen och inse att många kvinnor tampas med en bakgrund av män som inte kunnat tygla sig. Kanske är det svårt att tro att en kvinna som Magdalena utsatts för allt detta, och det gör det väldigt intressant.

Boken hade kunnat vara så fantastisk. Den hade kunnat vara en ”Gömda”, fast med en känd person i huvudrollen (och helt sann?). Den hade kunnat hugga tag i mina ögon och få dem att läsa rad efter rad, allt för att få veta hur det går för henne.

Delvis är det så. Men oftast inte. Jag snurrar in mig i konstiga formuleringar och ett konstigt berättarsätt. Det känns för pratigt för att det ska flyta på. Och det är synd. Det förtar historien. Om den hade arbetats igenom på ett annat sätt hade den fallit mig mer i smaken.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Jag läste den här boken för några år sedan och jag minns att jag blev irriterad av många orsaker. Dels på grund av Jorma så klart, men jag vill minnas att jag även gav Magdalena själv en släng av sleven.
    Att hon inte är en ”riktig” författare sken naturligtvis igenom, men då hon inte är en fullfjädrad författare så fäste jag inte så stor vikt vid bokens språk. Men visst har du rätt: ett bra språk och lite finess i de berättartekniska detaljerna så hade naturligtvis läsupplevelsen tagits till en högre nivå.

    Svara

Kommentera

