RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 20

Nu kör jag Enligt O:s frågor till bokstaven T:

Berätta om en bok som handlar om turism!

Den vita massajen börjar ju med en helt vanlig semesterresa för Corinne och hennes pojkvän. De har tänkt sig att ha det lugnt och skönt, samtidigt som de får uppleva en helt ny kultur och se massa spännande saker. När Corinne sen blir upp över öronen förälskad i en massaj är det kanske inte så mycket semester längre.

Jag har funderat en del kring trender inom litteraturen. När man studerar litteraturhistoria talas om olika stilar som romantik, naturalism och modernism. Vilka trender skulle du säga karaktäriserar litteraturen just nu?
Det finns förmodligen en massa, och en del kanske är mer uppenbara för mig än andra. Just eftersom jag kanske själv har trender gällande vad jag läser.
Men jag har en känsla av att deckare (som alltid) är ganska trendigt just nu, och då kanske innehållande något mer än bara just det klassiska.
Vampyrer, såklart. Och typ biografier, eller rättare sagt historier som i stort sett helt och fullt är sanna.
Ja, kanske det jag kommer på.

Vilken är din favorittitel?

Jag har fastnat väldigt för Jag har kokat 200 000 potatisar, men kan inte erinra mig en enda av dessa av Lasse Eriksson. En titel som verkar väldigt rolig, men döljer en bok som även innehåller djupa filosofiska funderingar och är riktigt bra. Långa titlar är ofta väldigt trevliga.

Berätta om en bok där tillfälligheter spelar stor roll.

Svårt. Men Slumdog millionaire/Vem vill bli miljardär? beror ju till stor del på tillfälligheter. Tillfälligheter som gör att de frågor han får är just saker som han på olika sätt (av olika tillfälligheter i livet?) har fått reda på.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Vilken helt fantastisk titel! Gillar Lasse!!!

    Svara

Kommentera

