RSS Flöde

Börjar bra, men…

Hitta vilseHitta vilse
Carin Hjulström
Forum (2010)
Betyg: T T T

Frida Fors har nu gått klart sin journalistutbildning och ska söka jobb på den stora tidningsdraken Aftonpressen (hmm…). Arbetsintervjun blir till jobb, men ingenting blir riktigt som hon tänkt sig. Hon får snabbt möta den hårdnackade och elaka kvällstidningsjournalistiken, som inte tar någon som helst hänsyn till hur hennes texter var tänkta från början. När dessutom ett sparpaket dyker upp efter hennes första vecka är det slut på drömmen om journalistjobb i storstaden. Sist in, först ut. Och där står Frida, utanjobb och med en jättedyr hyra. Ska hon sälja sin själ och gå över till den andra sidan – informatörsyrket i stället?

Jag gillade verkligen Carin Hjulströms debut Finns inte på kartan, kanske just för att den handlar om journaliststudenten Frida Fors som jag ju faktiskt kan känna igen mig lite i eftersom jag också läser till journalist. Men om den boken övertygade mig om att det kan vara riktigt roligt att jobba på en liten lokalredaktion, så gör den här boken att jag blir lite rädd för kvällstidningar och hur man jobbar där.

Det är inte direkt någon snäll bild som Carin ger av Aftonpressen, och det känns väldigt troligt att mycket är hämtat från verkligheten (trots att namnet är ändrat). Fridas texter blir ändrade extremt mycket, och ingen visar någon hänsyn alls.

Och det är i princip så länge som hon är kvar på Aftonpressen som boken är bra. När hon ger sig ut i Stockholm utan jobb börjar allting gå lite för bra, lite för snabbt och bli lite för overkligt. Och ju längre tiden går, desto mer förstärks den känslan. Tyvärr. För Frida blir som någon sorts ”hjältinna” som räddar en massa människor, och jag vet inte riktigt om jag gillar den bilden av henne. Måste hon vara så perfekt?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Jag håller precis på att lyssna till denna bok. Ska bli kul och se om jag tycker likadant som du.

    Svara

Kommentera

