RSS Flöde

Återigen fel dag

Medan jag gör allt möjligt annat än att läsa (mest tillverkar tidning) så får det duga med enkäter. Bokbabbels andra del av Söndagsenkäten dök upp i går, och dålig som jag är så gör jag den återigen på en måndag…

 

26. Favoritkokbok?
Pappas hemmaskrivna kokbok! Där finns lite allt möjligt, både att baka och laga. Någon gång ska jag skriva av allt jag vill lära mig laga ur den…
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Hjälp, vem är jag? av Caroline af Ugglas och UKON.
28. Favoritlässnacks?
Glass. Eller choklad.
29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Hade jag inte haft så oerhört höga förväntningar kanske jag hade varit lite snällare mot den…
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Jag är nog oftast mer positiv, så kanske inte så ofta. Men det beror ju på vilka kritiker man väljer att lyssna på.
31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Tyvärr så är det på ett sätt enklare att ge lite halvdålig kritik. Inte jättedålig, för det kräver sin tid och är lite jobbigt. Och att ge jättebra kritik är också svårt. Men självklart ska man lägga ner den tid som krävs för att de ska bli rättvis kritik.
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Grekiska! Eller kinesiska!
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Svårt. Men jag blev lite paranoid när jag läste Änglar och demoner av Dan Brown.
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Hmm… Är Låt den rätte komma in skrämmande?
35. Favoritpoet?
Jag är inte så jättemycket för poesi, men jag tycker väldigt mycket om de dikter jag läst av Nils Ferlin.
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Har blivit ganska dålig på att låna böcker på sista tiden. Så mellan 0 och 2 kanske.
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Eftersom jag inte lånar så mycket, så typ aldrig. Men även när jag har lånat så brukar jag alltid läsa ut dem.
38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Poirot!
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Hmm… Jag passar nog på den, så länge.
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
En eller två spännande pocketböcker som jag kan fastna i.
41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Ganska länge… Det dyker upp såna perioder emellanåt, när det finns för mycket annat att göra.
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Sagan om ringen. Och jag fastnade på samma ställe två gånger.
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Datorn…
44. Bästa filmatisering av bok?
Jag tycker att Djävulen bär Prada är mycket bättre som film än som bok. 
45. Sämsta filmatisering av bok?
Blev väldigt besviken på Slumdog millionaire. Det var ju inte samma handling som i boken ens en gång…
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Väldigt bra fråga. Borde jag veta det?
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Kanske bläddrar för att se teckenstorlek och så, men aldrig skummar.
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Att den har ett oerhört irriterande/jobbigt språk eller helt enkelt inte en historia som jag kan ta till mig.
49. Har du dina böcker organiserade?
Har för tillfället två olika bokhyllor i två olika städer, och resten i lådor på vinden. Så sorteringen är det dåligt med. Men här har jag mest böcker som jag inte läst, och jag har gjort ett försök till att ha pocketböcker för sig och inbundna för sig. Och ett ännu sämre försök till att färgsortera, men det fungerar nog bättre när man har en större bokhylla.
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behålla! Någon gång vill jag ha en stor vägg full med böcker och då måste jag ju ha kvar alla mina fina böcker.
51. Finns det böcker du undviker?
Science fiction och alltför sliskiga chick lits.
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Inspärrad av Teresa Cooper. 
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Brott och straff. Men jag älskade den. 
54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Blev lite besviken på Luftslottet som sprängdes och sitter därmed fast någonstans i mitten. 
55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Det jag känner för just då, just där, vid det tillfället. Oavsett vad någon annan tycker.

 

 

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

