RSS Flöde

Fel dag, men ändå

Snubblade över en fin söndagsenkät inne hos Bokbabbel. Tyvärr fel dag, men vem bryr sig om huruvida man gör en söndagsenkät på en söndag eller en måndag? (Jo, jag vet att det kanske har betydelse egentligen, men det tänker jag strunta i. Så det så.)

1. Favoritbok i barndomen?
Som riktigt liten älskade jag Sagan om den lilla lilla gumman, men sen finns det en hel del böcker jag varit rätt galen i. Som att jag samlade på mig alla Kulla-Gulla bland annat. 
2. Vad läser du just nu?
Enligt bloggen är det De sex misstänkta av Vikas Swarup, men den har legat lite på is rätt länge. Ska se om jag lyckas ta tag i den i dag.
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Faktiskt inga alls.
4. Dålig bokvana?
Att glömma bort att läsa när det händer för mycket annat runt omkring. Jag glömmer till och med bort att slappna av med en bok.
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Fans av Fredrik Strage.
6. Har du en läsplatta?
Nej, men jag kan läsa böcker i min iPhone om jag vill. (I den virtuella bokhyllan står Nalle Puh, Barnen från Frostmofjället och Alice’s Adventures in Wonderland)
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag tycker nog numera att det är bäst att läsa en i taget. Jag hinner ju inte med mer för att jag läser flera…
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Jag har läst mer i år än tidigare år. Och jag hoppas att jag ska komma upp lite högre till innan året är slut. Plus att jag kanske tänker lite på bloggen när jag läser, vad, hur och när jag vill skriva om boken.
9. Sämsta boken du läst i år?
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och jag kom inte riktigt överens. Och en vacker dag ska jag ta mig i kragen ooch försöka förklara varför, tror jag. 
10. Bästa boken du läst i år?
Tusenskönor av Kristina Ohlsson. 
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Väldigt sällan, tyvärr.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
”Vanliga romaner”, deckare och sanna historier.
13. Kan du läsa på bussen?
Tyvärr inte. Mitt balanssinne är uppenbarligen inte överens med mitt lässinne.
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Sängen!
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånar gärna ut böcker till folk som är intresserade. Självklart vill jag ha tillbaka dem, men jag är nog tyvärr lite dålig på att hålla koll på vad jag har lånat ut och till vem emellanåt.
16. Viker du hundöron i dina böcker?
I undantagsfall. Om det inte finns något annat sätt att markera var jag är någonstans på, så får det fungera.
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej, aldrig faktiskt.
18. I studierelaterade böcker då?
Någon understrykning här och där kanske, men även det ytterst sällan. Skriver jag så skriver jag bredvid.
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska är ju helt klart smidigast, men jag gillar tyska också. Bortsett från att man verkligen måste vara helkoncentrerad för att hänga med då, då.
20. Vad får dig att älska en bok?
En bra historia som gör att jag inte kan lägga i från mig den. Och ett bra, vackert språk.
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Att jag själv älskade den. Eller ibland kanske att jag inte kom överens med den, så att jag har någon att diskutera mina hemska upplevelser med.
22. Favoritgenre?
Deckare.
23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Biografier, kanske.
24. Favoritbiografi?
Hm… Gillade Jessica Anderssons När kalla nätter plågar mig med minnen av hur det var, så kanske den?
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. känns nästan lite skönt att läsa att du inte gillade Hundraåringen, ALLA andra verkar ju lyriska men jag känner mig inte alls intresserad av att läsa boken! men du får gärna utveckla ditt resonemang 🙂

    Svara
    • Jag blir nästan lite irriterad av att alla andra hyllar den så mycket. Men det kanske bara är mig det är fel på? 😉

      Jag lovar, Bokbabbel, en dag inom kort ska jag skriva min ”recension”/klagomål på boken. Och jag tror att den dagen närmar sig.

      Svara

Kommentera

