RSS Flöde

Underskattat

Något gång var det någon som  sa att om skrivkrampen sätter in så hjälper det att sluta skriva det man håller på med, och i stället försöka skriva något annat. Något annat som i precis vad som helst.

Jag tror att jag under veckan har kommit på min egen variant på det. Jag har upptäckt att det lossnar om jag låter mina händer sluta trumma nervöst på tangenterna, utan i stället greppar en penna. Gärna en färgglad penna. Och så tar fram ett papper som jag låter den färgglada pennan dansa över. Fylla med ord, om antingen det jag ska skriva om, eller om någonting annat.

Det är som om orden på något sätt har enklare att släppa taget om hjärnbalken när min hand själv får forma den ena runda bokstaven efter den andra kantiga. Det är som om min hand verkligen längtar efter att få vara lite praktiskt kreativ. Det är som om jag kanske har ett stort ouppfyllt behov av att få vara det. Att få göra något praktiskt, för visst måste det väl vara mer praktiskt arbete att skriva för hand än på datorn?

Lite som det faktum att ett handskrivet brev är så mycket personligare och mysigare än ett mejl. Som att det blir en människa som står bakom orden, när man kan se formerna som den personens hand har skapat. Det blir inte bara massa svarta krumelurer på någonting som inte ens är ett riktigt papper.

Jag tror faktiskt att det hjälper. Som start, sen är det fritt fram att fortsätta skriva på datorn. Men att skriva för hand gör att det lossnar.

Vad föredrar du? Handskrivet eller datorskrivet?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

