RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 18

Nu ska jag komma ikapp! Bokstaven R är det som gäller i Bokfrågornas ABC:

Har du läst någon bok som kretsar kring en rättegång?
Jag tycker nog inte att just själva skildringarna av rättegångar är så intressanta, utan i så fall brottet som ligger bakom. Just därför har jag faktiskt svårt att komma på någon bok som handlar mycket om själva rättegången. Så jag passar så länge, tror jag.

Har du någon romantisk favoritbok?
Det känns nästan som att jag måste svara Stolthet och fördom. För jag kan nog faktiskt inte komma på någon romantisk bok som är bättre än den. Sen finns det väl andra böcker som innehåller romantik och är bra, men då kanske inte framför allt för romantiken. Så ingenting slår nog Jane Austen.

Religion påverkar oss antingen vi är troende eller inte. Berätta om en bok där religionen har betydelse.
Flera böcker dyker upp i mitt huvud, men den första jag tänkte på var faktiskt Gömda. Kanske av den anledningen att ”Mannen med de mörka ögonen” hela tiden hänvisar till religionen, fast det uppenbarligen är någonting annat som är den egentliga haken. Usch, så hemskt. Men självklart finns det fler.

4. Slutligen vill jag att du berättar om en riktigt rolig bok!
Jag fnissade väldigt när jag läste Jag har kokat 200 000 potatisar, men kan inte erinra mig en enda av dessa av Lasse Eriksson. En bok som är både smart och rolig, och som jag för övrigt gärna skulle vilja ha i min bokhylla.

 

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

