RSS Flöde

Bra, men i fel format

Filosofiska söndagsklubben – Alexander McCall SmithFilosofiska söndagsklubben
Alexander McCall Smith
Damm förlag (2004)
Ljudbok
Betyg: T T T

Isabel Dalhousie råkar efter en kväll på teatern se en man falla ner från översta balkongen i salongen. Han faller förbi henne och hon ser hans ansikte på väg ner mot marken. Den unge mannen överlever inte, och Isabel kan inte låta bli att fundera på hur han föll; snubblade han, eller blev han knuffad?

Isabel Dalhousie bor i Edinburgh och är redaktör för tidskriften Praktiskt tillämpad etik, vilket gör att hon ofta drar paralleller till det som händer runtomkring henne, på ett filosofiskt plan. Även den unge mannens död påverkar henne starkt och hon börjar nysta i vad det kan bero på. Hon blir lite av en privatspanare, vilket även får konsekvenser för henne själv.

Samtidigt som hon funderar på mannens död händer dock mycket annat. Mycket handlar om hennes brorsdotter Kate, som har en pojkvän som Isabel inte är speciellt förtjust i. Hon tycker i stället att Kate borde ta tillbaka sin gamle pojkvän Jamie. Så mycket handlar också om det, och hur Isabel skulle vilja bli av med Toby, som pojkvännen heter.

Jag tror tyvärr inte att jag fick en rättvis bild av den här boken genom att lyssna på den. Det tog lång tid innan jag som ovan ljudbokslyssnare kom in i historien, och det är lite för mycket sidohistorier för att jag riktigt ska fastna. Men jag misstänker starkt att jag hade fått en helt annan uppfattning av boken om jag i stället läst den.

För jag är intresserad av deckare, och av filosofi, så jag tror att det här hade varit en bra blandning. Jag har tidigare läst den första boken om Damernas Detektivbyrå och den gillade jag. Filosofiska söndagsklubben är i ungefär samma stil, vilket även innebär att den har många sidospår (som sagt). Något som jag tror kan vara både positivt och negativt, och i det här fallet blev mer negativt.

Men Isabel har ändå fångat mitt intresse. Mot slutet började jag fastna och jag vill veta mer om henne. Så det finns en stor chans att jag ger mig på nästa bok också, fast i klassiskt blädderformat då.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Jag känner lite tvärt om. Jag gillar böckerna om Isabel Dalhousie bättre än de om Damernas Detektivbyrå. Det är kanske filosofiinslaget som tilltalar mig lite extra. Eller så var det att det kändes positivt bekant när jag tidigare läst Damernas Detektivbyrå. Tillfället när man läser en bok har ju också viss betydelse.

    Svara
  2. Har läst alla (utom sista) böckerna i Damernas detektivbyrå och är sugen på att ta mig an även Filosofiska söndagsklubben

    Svara
  3. Ibland är det så, att det är bättre att läsa den själv än att lyssna på boken eller så kan det vara helt tvärtom också!

    Svar: Javisst är barn mer kritiska och ger upp efter bara några sidor om de inte tycker om boken. Det har man sett om och om igen! Och med tanke på mödan som vissa lägger ned på läsningen så är det väl sunt att de väljer en bok som de vill läsa. Och visst läser man en älskad barnbok många gånger. Kalle och chokladfabriken t ex… den vet jag inte hur många gånger som jag har läst. Men det är många i alla fall!

    Svara
  4. Intressant att du skriver om formatet. Jag har inte alls kommit in i det där att lyssna på böcker. Jag gillar känslan av att ha texten framför mig, doften av papper, bla bla allt det där.

    Svara

Kommentera

