RSS Flöde

Kärlek, livet och konstiga dikter


Evolutionen och jag kommer inte överensEvolutionen och jag kommer inte överens
Fredrik Lindström
Atlantis (2010)
Betyg: T T

Barnets fodrade overall
i bävernylon
– alldeles för stor ena året
och redan
för trång
nästa säsong.

När den var perfekt
var vi någon annanstans,
mitt inne
i djupaste sommaren,
gick inte att nå.

Det fulländade livet
angår egentligen
inte oss,
men dess omloppsbana
är så retfullt synlig
ifrån jorden.

Dikten Här och nu visar rätt mycket av det som boken faktiskt är. En samling dikter – bekännelser väljer Fredrik Lindström själv att kalla dem för – som på något sätt handlar om livet, evolutionen eller människan. Korta eller långa, djupa eller ytliga. Vissa är bra, men de allra flesta har jag lite svårt att ta till mig. Jag läser om, försöker hitta en rytm.

Det tycker jag även syns i dikten här ovanför. Han delar upp dem, styckar dem bara där han tycker det ser bra ut. Det blir lite rörigt i mitt huvud, och ibland får jag svårt att följa med i vart han egentligen vill att jag ska ta vägen någonstans. Jag fastnar i formen, vilket aldrig är bra.

Jag tror att många av de här dikterna skulle vinna på att bli upplästa av Fredrik Lindström själv. På bokmässan, där jag lyssnade på honom i Språktidningens monter, läste han en av dem och det var en helt annan upplevelse. Så kanske borde han läsa in dem och ge ut dem som ljudbok i stället?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. jag gillar den, men det kanske är igenkänningsfaktorn? Brukar inte vara så imponerad av Lindström. (men har en mycket osmickrande paparazzibild på honom från bokmässan)

    Svara
    • Jag kanske fastnar för mycket i formen helt enkelt. Jag tror att jag ska ge den lite tid och sen försöka mig på att läsa lite igen. Men det får nog dröja ett tag.

      (Den skulle vara intressant att se 😉 )

      Svara

Kommentera

