RSS Flöde

Är bokbloggare för snälla?

Jag har funderat på en sak. Tycker du att alla böcker du läser är bra, eller är du bara snäll? Du har ju nästan bara treor, fyror och femmor på din blogg.

Så sa en vän till mig häromdagen. Snabbt slog jag ifrån mig genom att säga att jag självklart väljer böcker efter vad jag tror att jag kommer tycka om dem. Jag köper inte en bok som jag är tveksam på, så roligt är det inte att göra av med pengar i onödan. Jag lånar inte heller speciellt ofta böcker jag inte tycker om. Och än så länge har jag bara fått recensionsböcker som passar det jag tycker om att läsa (i stort sett, det finns några undantag).

Jag är inte rädd för att skriva negativt om en bok. Är den dålig är det klart att jag skriver det, jag har några tvåor i min samling. Men för att en bok ska vara en etta krävs det nästan att det inte ens går att läsa ut den. Och sådana böcker är sällsynta. Kanske om jag gav mig på en riktig science fiction-bok, möjligen…

Är det så det är? Väljer bokbloggare bara böcker som de är intresserade av i en större utsträckning än recensenter i tidningar?

Hur tänker du när du väljer en bok?

Och hur tänker du när du recenserar en bok? Är du rädd att skriva negativt om den så att du inte ska få några fler?

Kort sagt – är bokbloggare för snälla?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Tror definitivt att vi väljer böcker som vi tror att vi ska tycka om, i alla fall gör jag så. Vi är ju inga betalda kritiker och behöver därmed inte tvinga oss igenom böcker vi inte vill läsa. Har också nästan bara 3-5:or i bloggen och ännu värre blir det nu när jag håller på att flytta över en massa inlägg från min gamla blogg. Det känns inte lika kul att köra en sågning i repris.

    Svara
  2. Jag tror också att vi väljer böcker vi tror vi kommer gilla. Det finns inte en chans att jag skulle läsa en bok jag på förhand trodde var dålig till exempel. Sen är det så för min del att jag gillar faktiskt det mesta jag läser. Det är sällan något är uselt, men jag är inte rädd för att tala om det. Jag har en del sågningar på min blogg, men det allra flesta är nog betyget 3 och uppåt.

    Svara
    • Vad tror du är anledningen till att du gillar nästan alla böcker? För jag kan också känna så, att ofta så är böcker jag inte riktigt trodde på jättebra också.

      Svara
  3. Håller med föregående kommentar. Att läsa böcker och att blogga om det är ju en fritidssysselsättning. Vi vill glömma bort oss själva i böckernas värld. Då väljer vi inte böcker vi tror är dåliga. VIsst har man läst riktigt dåliga böcker ibland. Men det är inte så ofta.

    Svara
  4. Jag dissar friskt böcker jag inte gillar.
    Däremot läser jag bara böcker jag TROR att jag skulle gilla.

    Svara
  5. Jag har gett ettor och även nollor vid några tillfällen, men inte på min blogg, men de kommer, håller på att flytta över recensioner från annat håll.
    Men jag håller med de flesta här att man läser det man tror man tycker om och sen om det är dåligt så brukar jag inte vare sig orka eller vilja lägga ner tid på en recension på en bok som är skit.

    Svara
  6. Jag håller med de övriga att oftast läser jag sådant jag tror att jag ska gilla. Men när så inte är fallet får boken också dålig kritik. Jag väljer böcker efter min smak och lite efter vad som är nytt på biblan.

    Hur man sätter betyg beror ju lite hur man tänker kring sina betygsgränser. Själv har jag valt att en 1 är ”Rör ej”, 2 ”Tidsfördriv”, 3 ”läsvärd” osv. Så med andra ord är en 2 på min skala inte allt för illa 🙂

    Svara
  7. Jag är en av dem som skriver positivt om de flesta böcker jag läser. Det beror också på att jag slutar läsa böcker jag inte gillar. Oftast berättar jag nog det också.
    Men mitt allra högsta betyg, best of, är jag sparsam med.

    Svara
  8. Nämen, jag var tvungen att göra ett inlägg inne hos mig om saken. 😉

    Svara
  9. Jag tror att det är oerhört viktigt att vi aldrig är snälla. Att vi skriver precis vad vi tycker om en bok. Att vi sedan inte har samma krav på oss att recensera en massa böcker som vi inte är intresserade av från början är en annan sak.
    Om man är rädd för att dissa en bok kan man ju fundera på hur mycket en ”hiss” är värd om alla böcker får snälla omdömen. Hur ska vi kunna säga att ”den här boken är jättebra” om vi aldrig skriver ”den här var inte särskilt bra”. Att meddela ”den här boken läste jag man jag pallade inte att läsa klart den” är ju också ett omdöme. Ett ganska talande sådant skulle jag säga! 😉

    Så tänker jag!

    Svara
    • Klokt tänkt. Men ska man då överdriva åt ena eller andra hållet för att få en större skillnad?

      Svara
      • Nä, jag tycker nog inte man ska överdriva alls. Att ge sig på en bok som man från början nästan vet att man kommer att såga är ju heller inte kul. Den boken får ju ingen ärlig chans. Men visst vore det lite kul om man tvingades ur sin bekvämlighetszon oftare. Man kanske skulle starta någon sådan utmaning.

      • En utmaning ”Böcker jag aldrig skulle få för mig att läsa” kanske? 😉

  10. Jag läser bara ut böcker som är bra, med några få undantag. Böcker som jag inte ids läsa ut recenserar jag inte, ibland har jag dock skrivit att jag inte orkat läsa ut dem. Men att jag inte orkade läsa ut Röda rummet betyder kanske inte att boken inte är bra. Jag recenserar bara böcker jag bett att få och jag vet ganska bra vad jag gillar. Om jag ändå inte gillar försöker jag analysera och beskriva varför.

    Svara
  11. Jag har ju läst böcker sedan jag lärde mig att läsa så självklart lär man ju sig vad man gillar och vad man inte gillar. Känner jag mig inte sugen på en bok så lånar jag den ju inte. Läser man mycket så har man nog ändå rätt så bra koll på vad man tror kommer vara bra och vad som inte verkar bra. Ibland kan man ju förstås råka göra en felbedömning.

    Och jag är inte rädd för att ge en bok ett dåligt betyg. Det är ju trots allt så jag tycker.

    Svara

Kommentera

