RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 16

Så var det dags att svara på Enligt O:s P-frågor:

Pseudonymer används ibland av författare. Vad tycker du om det? Vilken pseudonym skulle du rekommendera oss att läsa?

I många fall kan jag verkligen inte förstå vad det finns för mening med att skriva under pseudonym. Jag kan förstå att man gjorde det som kvinna förr i tiden, när kvinnor inte tilläts skriva. Jag kan förstå att man gör det om man bor i ett land där man riskerar ett hårt straff för det man skrivit. Jag kan förstå det när man av någon anledning inte kan skriva ut sitt namn, på grund av hot eller liknande.

Men jag har svårt att förstå till exempel Lars Kepler. Det känns som att det i sådana fall mest blir ett spel för att locka fler att läsa. Det blir mer prat om namnet än om själva boken, och det gör att boken får en större betydelse än vad den kanske skulle ha haft annars. Smart kanske, men det är dumt att utnyttja en möjlighet till något själviskt eller kommersiellt.

Vem är din favoritpappa i litteraturens värld?

Jag gillar Pippis pappa. Han verkar så stor, mysig och härlig. Även om det självklart finns ett stort problem med att han inte längre bor med Pippi, men jag gillar honom ändå. En stor och stark hövding-pappa.

Popularitet vs. kvalitet. Vad har du för åsikter om detta dilemma?

Jag är nog lite sådan att jag läser det som är populärt. Det jag känner igen, med andra ord. Men det betyder inte att jag bara läser det. Allra mest nöjd känner jag mig när jag lyckas hitta en bra bok som ingen annan hört talas om och som jag kan tipsa andra om. En blandning är nog det allra bästa. 

Pocket eller inbunden?

Både och! Pocket är smidiga att ha med sig och går ofta rätt snabbt att läsa. Men ingenting slår en fint inbunden bok, de är väldigt vackra där de står i bokhyllan. Jag har dessutom börjat tycka om att titta på hur böcker ser ut under sina omslag, och tycker att de i många fall är vackrare så.

Men jag vill ha både pocket och inbundna. Inte minst för att pocket är väldigt mycket billigare än inbundna… (tyvärr)

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Pippis pappa är ju också jättefin!

    Jag suktade över de fantastiskt fina inbundna penguinklassikerna på Bokmässan, men de var alldeles för dyra tyvärr.

    Svara

Kommentera

