RSS Flöde

Jätteråttor och överdrivna vardagsproblem

Fånge i hundpalatset – Martina HaagFånge i hundpalatset
Martina Haag
Piratförlaget (2010)
Betyg: T T

Jätteråttor, feltankade bilar, Mariotokiga barn och köttävlingar. Allt som man knappt ens i sin vildaste fantasi kan föreställa sig hända, händer såklart Martina Haag. Och det är väl tur för henne, för vad skulle hon annars skriva om?

Boken är en samling av Martinas krönikor och kåserier från mama och Aftonbladet, men  innehåller även en del nyskrivna små påhitt. Hon radar upp den ena konstiga upplevelsen efter den andra, i ett tappert försök att lätta upp vår vardag.

Visst fnissar jag till emellanåt, sådär lite lagom tyst för mig själv. Men de där små fnissen är ganska sällsynta. Men de finns där; till exempel när det handlar om sonen som knappt kan prata om något annat än Mario eller de små korta listorna över saker Martina inte ville höra om eller funderar på. Men incidenten när Martina försöker äta ett kilo kött är rätt äckligt. Och när hon tankar sin mans bil med bensin efter ivriga förmaningar om att det är en dieselbil, blir det mest pinsamt.

Men det egentligen enda som jag verkligen gillar med samlingen är den lilla följetongen om källaren. Den får mig att fundera och bli riktigt nyfiken. Vad är det egentligen som gömmer sig inne i rummet med allt specialfoder för vakthundar? Spöken? En luffare?

Mitt tips är nog dock att nöja sig med en liten, liten dos av Martina Haag då och då. Det är väldigt lätt att komma till den droppe som får bägaren att rinna över, och då är det verkligen inte ens nästan roligt. Mest pinsamt och lite fånigt.

(Originalet publicerades den 1 juli på Booklovin’)

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Håller med dig fullständigt. Jag läste den första Martina Haag boken och tyckte den var jätterolig, men efter den andra vart det bara för mycket. Jag har därför inte brytt mig om att läsa den tredje, Fånge i hundpalatset.

    Svara
  2. Kan bara hålla med. Jag har läst allt av henne och från att legat och asgarvat så familjen vaknat blev det nu bara spridda fniss.

    Svara
  3. Jag håller med om att den här känns mest pinsam och fånig. Har också för mig att jag gillade de första böckerna av Martina.

    Svara

Kommentera

