RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 14

Tänkte försöka komma ikapp hos Enligt O igen, och därför kommer mina svar på bokstaven N:

Det går inte riktigt att undvika Nobelpriset i litteratur den här veckan. Alla tycker någon om priset i fråga. Vad har du för relation till priset och pristagarna?

Jag har någon sorts tanke om att jag vill läsa en massa Nobelpristagare, men egentligen har jag inte läst så många. Tyckte väldigt bra om Gräset sjunger av Doris Lessing som jag läste just för att vi skulle läsa Nobelpristagare. Men självklart är jag också imponerad av Selma Lagerlöf, att hon blev första svensk och första kvinna. Tycker fortfarande att det är synd att varken Astrid Lindgren eller August Strindberg fått priset. Jag hoppas dessutom på att det ska bli någon som jag känner igen och gärna har läst något av i år.

Vem är din nordiska favoritförfattare?

Då blir det väl lätt att falla till svenska författare, och ska jag svara på min svenska favoritförfattare blir det lätt att hamna i deckarvärlden. Så oavsett vad jag tycker om Liza Marklund som person så får hon nog faktiskt sägas vara en av mina absoluta favoriter, som författare. 

Vem är den senaste nykomling du läst?

Jag håller just nu på med Hjälp, vem är jag? av Caroline af Ugglas och UKON. Mycket bättre än vad jag trodde, och ett intressant sätt att skriva en självbiografi på. Vi får väl se vad resultatet blir när jag läst klart, mycket snart.

Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på?

Väldigt många! Fast om jag ska välja ut en, som jag har tillgänglig, så får det nog bli Björn Ranelid. Jag har varit nyfiken på honom ett bra tag, och undrar hur han skriver egentligen. Så kanske ligger den närmast i tiden gällande författare jag inte läst förut.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

