RSS Flöde

10.00 – 12.00: Första intrycket

Tio över tio stannade bussen full med journalister och grafiker utanför Svenska Mässan i Göteborg. När biljetter delats ut var det dags att gå in. In i en helt annan värld.

Min första reaktion var förvirring. Vart ska jag titta? Hjälp, vad mycket saker! Oj, så mycket folk. Vart går vi först? Hur ska jag titta? Ska jag handla från början?

Det var saker överallt, folk överallt och väldigt, väldigt mycket att ta in helt enkelt. Och för en kort stund tänkte jag nästan att ”Näe, hur ska jag kunna gå här till klockan fem?

(Det gick över, kan jag avslöja i förhand. Helt plötsligt gick tiden väldigt, väldigt fort)

Men jag var glad och lite sprallig. Så när vi hittade Mumintrollet och Lilla My blev vi som barn på nytt igen. Och efter att ha stått och väntat på att alla barn skulle kramas, knuffas och petas med den stora, lurviga filuren blev det vår tur att lägga armen om honom. Till slut.

Och sen var vi i gång. Vi började förstå hur allt fungerade, ungefär var saker och ting fanns (psh, vad inbillar jag mig egentligen, det går väl inte att lära sig var saker och ting finns på mindre än två timmar heller?). Och i takt med det kom det första inköpet. En liten orange bok som ska få ersätta min lilla röda. Lite mysigare och med plats för mer information om de böcker som jag läst. Ibland finns det dessutom några lila sidor, där olika författare fått skriva in sina boktips. Så vi ska nog komma bra överens.

Då var vi verkligen igång och gick i stället ut, bort mot McDonald’s och åt lunch. Sen började vår planerade del av besöket.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

