RSS Flöde

Oh ja, jag rodnar allt för ofta

Jag skulle inte blogga mer i dag, jag skulle skriva och sova.

Men så ramlade jag in hos Vixxtoria och fastnade totalt i (och för) hennes funderingar om att skämmas över böcker man inte läst. Jag svarade i en kommentar, men kände att det finns så mycket mer jag vill säga i ämnet, så jag lägger ut mig lite här.

Och visst skäms jag. Jag har nog aldrig riktigt gjort det förut, jag var den som läste mest i mina ”umgängeskretsar”. Både på gott och på ont. Det fanns aldrig någon att prata om. Men jag gillade att vissa nästan såg upp till en för att man läst en hel del mer än vad de gjort.

Sen började jag blogga. Och det var där jag började rodna en smula. Den här världen var så mycket större än vad jag trodde, jag hade aldrig kunnat föreställa mig vad det var jag gav mig in i. Men jag gillar den här världen, jag gillar den oerhört mycket. Och rodna, det började jag framför allt göra när jag bestämde mig för att hoppa på Bokfrågornas ABC hos Enligt O. När jag läser hennes och andras svar har jag insett att jag kanske inte läst så mycket som jag trott.

Klassiker, en del nyare böcker och en del mellanböcker. Böcker som det känns som att man borde ha läst. Jag har inte läst 1984, jag har inte läst Sagan om Ringen (även om jag försökte) och jag har inte läst en hel massa andra böcker.

Fast innerst inne förstår jag ju att jag inte kan ha läst allt. 1 – jag är bara tjugo. 2 – ingen kan läsa allt. 3 – varför skulle man vilja läsa allt? Så Vixxtorias inlägg var en befrielse, det rensade min bloggluft och kanske kan jag sluta rodna när jag läser något oerhört smart som någon skriver om någon bok som jag ABSOLUT borde ha läst. Det ska bli som att slå vatten på en gås. Kanske.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Om du visste vilka komplex vi gamla stötar får av såna som du så skulle du förstå att det bara är rättvist att du också får lite komplex. 😉

    Svara
    • Haha, fast det är ju ni som är ”de stora” i den här världen. Jag är jätteimponerad av allt ni har läst, varför skulle du få komplex av mig?

      Svara
      • Nu kanske jag tänkte mer på jobb…
        Det där med komplex i bokbloggosfären har jag lite svårt att förstå. Vi är ju så olika och läser så olika och bloggar på olika sätt. that’s why I love it.

  2. Det finns inget tråkigare än att läsa för att man måste, och inget bättre än att läsa för sitt egna höga nöjes skull. Så fortsätt du på den inslagna vägen helt utan att skämmas 🙂

    Svara

Kommentera

