RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 13

Återigen inser jag att jag ligger lite bakom med Bokfrågornas ABC hos Enligt O. Och det beror nog mycket på att det bara blir svårare och svårare… Längtar efter en riktigt lätt, självklar fråga. Men här kommer i alla fall M:en:

Berätta om en bok där mat har stor betydelse.

Åh, min första tanke är en bok som jag absolut skulle vilja tipsa om. Maten har kanske inte jättestor betydelse egentligen, men det är den som ger boken dess titel och som visar på det absurda i hela alltet. Det vill säga livet. Boken heter Jag har kokat 200 000 potatisar, men kan inte erinra mig en enda av dem och är skriven av komikern, författaren, filosofen (etc etc) Lasse Eriksson.

I den reflekterar han på ett filosofiskt och underhållande sett om saker i vardagen som egentligen är en smula absurda, eller helt enkelt så vardagliga att man inte riktigt tänker på dem. Fnissigt och intressant.

Vems memoarer skulle du helst av allt vilja läsa?

En riktig, utredande bok skriven av alla medlemmarna i the Beatles tillsammans. Men det är ju tyvärr en omöjlighet, och jag får väl hålla till godo med var och en för sig. Men det intressanta vore en bok där de samarbetar och skriver om allt de upplever.

Man Booker Prize for Fiction har delats ut till en författare inom det fd. brittiska samväldet sedan 1969. Här finns alla vinnarna. Här du någon favorit?

Tyvärr hittar jag inte rätt i länken hos Enligt O, och kan därför inte riktigt svara på frågan.

Jag söker också en bok om makt.

Makt, makt, makt. Vad har jag läst för bok om makt? Kanske kan man säga att Gömda handlar om makt. Makten som vissa män vill ha över sina kvinnor, och då tar, på ett oförsvarligt sätt. Genom slag, sparkar, onda ord och allmän misshandel. Usch och fy.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Lasse Eriksson, jag gillar verkligen honom!
    Länken verkar fungera i ditt inlägg, men jag tror att det går att överleva utan också!

    Svara
    • Lasse Eriksson är underbar! Vi hade med honom på telefon i en radiosändning förra året, då han försökte virra bort programledaren helt och hållet. Lite småroligt sådär. Och han skriver ju jättebra.

      Skumt med länken… Jag hittade till sidan, men inte till listan med vinnarna. Ahja, förlåt för att jag fuskat, O!

      Svara
  2. Jag skulle också kunna tänka mig att läsa Lasse Eriksson. Perfekt nån gång när man vill bli lite småroad och få lite tankar på samma gång 🙂

    Svara

Kommentera

