RSS Flöde

Är Birro lättstött?

Marcus BirroMarcus Birro säger upp all kontakt med Norrköpings Tidningar efter en recension av hans senaste bok.

Spännande, tänkte jag när jag läste det. Vad sjutton kan recensenten ha skrivit för att framkalla en sådan reaktion?

Så jag började i lite fel ände, nämligen med att läsa Birros förklaring till varför han säger hej då till NT. Ett inlägg som börjar med meningen ”Anständighet är faktiskt ett ord som dyker upp när jag tidigare tänkt på kultursidorna i NT. Inte så längre. ”

Han opponerar sig mot faktumet att recensenten skriver att han önskade att han kunde ha läst boken utan att ha några förutfattade meningar om den, just för att Birro skrivit den. Enligt Birro totalt fel, eftersom det är en kritikers uppgift att kunna läsa en bok och vara objektivt inställd från början.

Nja, skulle jag väl vilja säga till det. Är inte en recensents huvuduppgift att faktiskt vara subjektiv? Och finns det någon som kan klara av att vara helt och hållet objektiv om man känner till författaren bakom en bok? Jag tror det är rätt omöjligt, även om man självklart kan vara lite nyanserad.

Men det huvudsakliga som Birro inte gillar är att recensenten skriver nedvärderande om Birro som person, inte som författare. Att han är etablerad som en ”Robinson-nånting” och att han vill vara en Björn Ranelid. Det faktum att han recenserar Birro, i stället för boken.

Oj, oj, oj, tänkte jag efter att ha läst Birros inlägg. Den här recensionen måste vara väldigt hemsk. Så jag klickade mig vidare till själva recensionen.

Och jag blev lite förvånad måste jag säga. Huvuddelen av recensionen handlar faktiskt om boken, och om Birro som författare. Hur recensenten hade velat att Birro skrivit.

Delen där han kritiserar honom som person är väldigt kort. Det är klart att det är lite påhoppande och kanske inte riktigt passar in i recensionen, men det är inte alls så mycket som jag trodde att det skulle vara.

Så jag känner mig lite tudelad. Tycker jag att Marcus Birro överdriver eller att det är befogat? Jag har lite svårt att bestämma mig. Det är klart att man inte ska hoppa på personen i en recension, men i hans roll som författare får man ju göra det. Och är det inte lite barnsligt att säga upp all kontakt och allt samarbete med en tidning bara för en enda kritisk personrecension?

Vad tycker ni? Barnsligt eller befogat?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Ang luftslottet som sprängdes:
    Jag läser ju egentligen inte sånna här svenska krimböcker. Men blev helvt om halvt påtvingad dem. Och skulle faktiskt kunna levt utan att ha läst dem.

    Tycker ju itne om svenska krim filmer heller så jag vet fkaitkst itne om jag ska vänta till den amerikanska versionen kommer ut på film.

    Tur att det finns en till som tycker som jag i alla fall så att jag inte är ensam här i Sverige om att ha den åsikten =)

    Svara
  2. Jag tycker det verkar lite divigt, faktiskt. Men helt i linje med Birros image av ständigt missförstådd och sårad konsnärssjäl. Den måste han ju också tänka på 😉

    Svara
  3. Jag tror att Birro gärna vill se sitt verk som en del av sig själv och vice versa (helt i enlighet med den romantiska, diviga och missförstådda konstnären som Vixxtoria skriver) och därför uppfattar recensentens s.k. påhopp som riktat inte bara mot hans person utan även mot hans bok. Han blandar ihop koncepten helt enkelt, vilket jag inte alls tycker är befogat, fast kanske inte barnsligt heller. Jag känner snarare en doft av en förlegad idealisering av relationen mellan skaparen och hans verk.

    Eller så vill han bara skapa debatt 😉

    Svara
  4. Jag tänkte att det lät som ”typiskt Birro” men har inte kommit så långt som till att läsa själva recensionen… Han vill väl snarare vara Strindberg än Ranelid o då passar det väl bra att vara kolerisk.

    Svara
    • Läs recensionen också. Det är där jag inte riktigt förstår Birros irritation. I blogginlägget låter det ju som att hela recensionen handlar om honom som person fast sen inser man att det inte alls är så. Och det är där jag blir lite kluven till om han har rätt eller fel…

      Svara
  5. Nu läste jag recensionen för första gången och måste säga att jag håller med dig. Det fanns ju väldigt positiva delar där.

    Svara

Kommentera

