RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 12

Del 12 innebär bokstav L hos Enligt O:

Jag älskar listor och har listat lästa böcker sedan 1999. Hur kommer du ihåg vilka böcker du läst? Skriver du listor?

Klart jag gillar listor, vem gör inte det? Det är bra, roligt och effektivt.

Alla böcker jag läst sen 2006 skriver jag upp de böcker jag läst i en liten röd bok med svarta kanter. Det är bra och lite mysigt, en sorts listor och det blir även en morot till att fortsätta läsa. Att få skriva ner boken där i är något jag alltid ser fram emot.

Ja, jag skriver listor. På rätt mycket saker. Ibland till och med listor på i vilken ordning jag ska göra saker och ting. Men bara ibland…

Lyrik ligger mig också varmt om hjärtat. En genre som hemska svensklärare har förstört för allt för många. Vad är din relation tilllyriken? Har du någon favoritpoet eller favoritdikt?

Jag skulle verkligen vilja säga att lyrik är något jag tycker om, men jag har lite svårt för det. Kanske har jag helt enkelt bara inte hittat rätt än, men för mig är musik så mycket trevligare än ren lyrik. Det skulle kunna vara så att det blev så på grund av skolan, men jag tror att jag helt enkelt inte har gett mig på det på riktigt än. Det kanske kommer?

Ledamöterna i Svenska Akademien är aderton till antalet. Vem är din favorit bland nuvarande och gamla ledamöter? Har du någon du inte förstår dig på?

Hm, lite svårt. Jag måste ju nästan hylla Verner von Heidenstam, eftersom Övralid inte ligger så himla långt från mitt hem. Sen tycker jag att Peter Englund är väldigt spännande, trots att jag inte läst något av honom. Men jag gillar att läsa intervjuer med honom och att höra honom prata. Han känns lugn, trygg och säker, men samtidigt mänsklig.

Jag har oerhört svårt för Kristina Lugn. Jag förstår inte varför alla tycker att hon är så fantastisk och vad som är så bra. Det går verkligen inte ihop för mig, jag tycker att hon är lite irriterande.

Sjung långsamhetens lov eller inte. Jag vill i alla fall att du ska berätta om en riktigt långsam bok som du läst.

Jag kan tycka om både böcker med högt tempo och böcker som är lite segare. Anna Gavalda är helt underbar, tycker jag, och hon får väl verkligen inte sägas vara speciellt snabb. Så hon är helt klart den jag vill sjunga långsamhetens lov över. En dag skulle jag vilja kunna skriva som henne. Enkelt och långsamt, fast ändå trollbindande.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

