RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 11

Dags för Enligt O:s bokstav K:

1. Självklart måste det bli K som i kärlek idag. Berätta om ettkärlekspar i litteraturen som du tycker om.

Ja, bra fråga. Just nu är inte kärleksböcker min kopp te, men jag är svag för Elizabeth Bennet och mr Darcy. Det måste kanske anses vara ett av tidernas största kärlekspar. Jag tycker om att hon är en så stark kvinna i en kvinnoförtryckande tid och att hon lyckas få honom att ändra sin åsikt om henne. Ingen av dem vill tycka om den andra, men de kan inte låta bli.

2. Krig är inte lika muntert, men jag vill ändå att du berättar om en bok som på något sätt handlar om krig.

Jag slår återigen ett slag för Ismael Beahs bok Lång väg hem. Det kanske blir en smula tjatigt, men den är värd att lyftas fram. Han berättar som sitt liv som barnsoldat; hur han hamnade i det, hur det blev självklart, hur han stod ut med det, hur det blir vardagsmat och hur hemskt han mår när han tas i från det. De drogas för att bli människodödande robotar och när drogerna tas ifrån honom blir han arg, illa till mods och omöjlig att tas med. I dag talar han för barnsoldaters rättigheter och arbetar med att hjälpa dem till rehabilitering.

3. Berätta om en bok där korrespondens via mail, brev, sms eller något annat spelar en stor roll.

Till en paketlek vid nyår hittade jag en liten mysig bok på Ica Maxi. Jag har inte läst den själv, utan den hamnade hos en vän. Men förhoppningsvis kan jag läsa den själv någon gång. Jag minns inte exakt vad den hette, men det var något i stil med Livet på en kylskåpsdörr. Huvudpersonerna är en mamma och en dotter (rätta mig om jag har fel) och det som för handlingen framåt och är det enda boken består av är små lappar som de lämnar till varandra på kylskåpsdörren. Annorlunda, och en rolig idé.

4. Vem är din favoritförfattare av kåserier och/eller krönikor?

Jag gillar Marcus Birro när han skriver för Expressen. Det är inte så att jag alltid läser honom regelbundet, men när jag väl gör det så blir jag alltid oerhört berörd. Det är levande, sant, ärligt och underbart.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Gillar också Birro, han brukar ha mycket att säga. Jag håller inte alltid med, men han berör! Nu ska jag snart läsa hans bok, det ser jag också fram emot.

    Svara

Kommentera

