RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 10

Lite (eller mycket) sent, men nu ska jag i kapp. Har dock insett att jag har en förmåga att svara i stort sett samma sak varje vecka, men ska försöka skärpa till mig. Frågorna blir svårare och svårare, men nu är det i alla fall min tur att svara på bokstaven J i Enligt O:s frågor…

Jag tycker att det är svårt att läsa böcker skrivna i jag-form då det krävs en del av författaren för att det ska bli bra. Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar.

Åh, jag gillar verkligen böcker skrivna i jag-form, om det är på rätt sätt. Kanske är dessutom det bästa när boken i sig inte är skriven i jag-form, men att någon av karaktärerna får dyka upp och berätta sin sida av historien i jag-form. Allra bäst blir det (om hela boken ska vara i jag-form) när det handlar om en persons liv, att personen får berätta sin historia själv. När kalla nätter plågar mig med minnen av hur det var om Jessica Anderssons liv är en sån berättelse, som blir riktigt stark av att det är hennes ord och hennes röst. Hur hon själv berättar om sin uppväxt och hur hon hade det. Att ha någon annan som berättar den historien skulle inte ens nästan vara samma sak.

Berätta om en bok om eller av en journalist.

Oj, är inte väldigt många böcker skrivna av journalister? Nattfåk av Johan Theorin var en riktigt bra bok som jag läst den senaste tiden. Och han var ju journalist, och gick dessutom samma journalistutbildning som jag.

Att jag dessutom är svag för Liza Marklund går ju inte att bortse från. Hennes böcker om Annika Bengtzon lockar mig verkligen, även om jag förstår att det inte riktigt är så livet är på riktigt för en journalist.

Jante styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller.

Jag måste nog tyvärr hoppa den här frågan, efter ett långt, långt funderande.

Vad jiddrar du om? Det hade jag en elev som brukade fråga när han tyckte att jag snackade obegripligheter eller ren skit. Berätta om en bok som du tycker är rent jidder.

Det är svårt att komma på en bok som är jidder. Tycker oftast inte att böcker kan vara så värdelösa. Möjligtvis får jag säga Sagan om ringen som jag verkligen aldrig förstått mig på. Jag förstår inte vad som är så fantastiskt och varför det är så underbart. För mig är det lite blaha-blaha.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

