RSS Flöde

Med döden som berättare

Boktips!Boktjuven - Markus Zusak

Boktjuven
Markus Zusak
B. Wahlströms (2008)
Betyg:  T T T T T

Ibland kan man på baksidan av böcker läsa någonting i stil med ”Då och då kommer det en bok som förändrar ens tillvaro totalt, och det här är en sådan”.

Den meningen skulle jag vilja använda om Boktjuven. Jag måste helt klart placera den i kategorin ”En av de bästa böcker jag någonsin läst”. På något sätt lyckas Zusak få mig helt fast från första sidan, ja till och med från första ordet.

Språkligt sett är boken helt underbar, men även innehållsligt. Berättelsen om Liesl, vars mamma tvingas lämna bort henne till fosterfamilj under kriget och vars bror dör på vägen dit, är varm och hoppfull, även om det egentligen är en skildring av Andra Världskriget.

Boktjuven är just den lilla Liesl Meminger. Sin första bok stjäl hon på sin brors begravning, och det är tack vare den som hon lär sig läsa. Sen följer fler därpå, stulna ur bokbål och bibliotek. Allt för den goda sakens skull – att hon är intresserad av litteratur.

Jag är en del av historien, jag står bredvid fönstret och väntar på att Liesl ska komma ut med en bok när hon stjäl ur grevinnans bibliotek. Jag lider med henne när hon inte kan göra deras gömde jude Max frisk. Jag åker tåg med henne hem till hennes nya föräldrar.

Det är inte vem som helst som kan skriva en sån här bok, med sådan värme och inlevelse. Att det dessutom är döden som berättar historien gör det hela ännu mer annorlunda. På något sätt blir döden en människa, en levande gestalt som man kan förstå. En intressant vändning.

Jag skulle gärna läsa någon annan bok av Markus Zusak inom en snar framtid. Jag kanske ska stjäla en?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Den later underbar och jag ahr fatt tips om den fran flera personer. Gick forbi den i gar i bokhandeln…. Kanske dags att laggas vantarna pa den?

    Svara

Kommentera

