RSS Flöde

Allrakäraste Astrid

Astrid LindgrenLider just nu av ett enormt sug. Ett sug efter det bästa av det bästa. Kort sagt, ett sug efter att ge sig in i Astrid Lindgrens underbara värld. Få hälsa på hos Skorpan och Jonathan, Pippi, Madicken, Tjorven eller varför inte Mio? Jag vill suga i mig denna underbara kvinnas ord och ta till dem.

Jag saknar att vara i den ålder där det är självklar läsning. När varje besök hos mormor ledde till att jag hämtade den lilla blå boken med Nils Karlsson Pyssling, Allrakäraste syster, Mirabelle och många många fler sagor i.

Men jag antar att man aldrig blir för gammal för att ge sig in i Astrids värld. För Astrid är ju ändå alltid Astrid. Och så kommer det att vara. Ingen författare kommer någonsin att övertrumfa henne.

Så kanske borde jag ta mig en tur till skolans bibliotek och se vad de har som kan mätta min Astrid-hunger. Om de nu har något. Bröderna Lejonhjärta eller Ronja Rövardotter vore ju inte helt fel.

Vilken är din Astrid Lindgren-favorit?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Helt klart Ronja Rövardotter. Jag gillade både äventyren och de lite mörka illustrationerna som var i boken. Jag var djupt imponerad av Ronjas egensinnighet och mod.

    De jag tyckte sämst om var ”Karlsson på taket” eftersom jag tyckte att han var så otrevlig och ”Barnen i Bullerbyn” som jag fann ytterst tråkiga. Har du någon av hennes böcker som du inte gillar?

    Svara
    • Ronja är mysig; en stark tjej i en tuff värld. Det är intressant hur man dessutom minns alla som mycket äldre än vad de egentligen är i böckerna, bara för att man var liten när man själv läste och såg det.

      Jag vet nog inte riktigt om jag tycker någon är tråkig; men Karlsson på taket är nog inte riktigt min favorit heller. Han är irriterande och det händer inte så jättemycket. Starka, kloka och bra tjejer är mycket bättre.

      Svara

Kommentera

