RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 9

Har återigen lyckats hamna en smula bakom, men jag kämpar mig upp till täten igen; genom att nu publicera mina svar för bokstaven I i Enligt O:s bokfrågor.

I tisdags handlade det om en huvudperson du tycker om, nu undrar jag vilken person i böckernas värld som du identifierar dig med mest?

Det här är svårt. Jag skulle vilja vara som så många karaktärer, men frågan är om det finns någon som är som jag. Eller om jag är som någon alltså. Letar febrilt i hjärnan efter någon, men det verkar vara tomt. På ett sätt identifierar jag mig en smula med I-or, men det kanske inte gills. Och kanske speciellt inte eftersom jag gillar honom så otroligt mycket. Men lite lagom dyster sådär, fast ändå positiv, levnadsglad och omtänksam. Även om det kanske inte är vad man tycker och tror honom egentligen. Han är en sån som tenderar att hamna lite i bakgrunden, men det betyder inte att han inte tänker och inte bryr sig.

Fast egentligen kanske inte det var ett riktigt svar. Jag ska fundera vidare. Om någon som känner mig kommer på någon tar jag gärna emot hjälp.

Internatskolor är populära att skriva om. Berätta om en bok som utspelar sig på en sådan.

How about Harry Potter? Är inte det en av de ultimata internatskoleböckerna? Minns att jag alltid tyckte att det verkade så härligt att bo på skolan och att ha sina vänner så nära – och nu är jag där själv. Kanske skulle man skriva en bok om livet på folkhögskola?

Berätta om en bok som handlar om identitet och sökande efter densamma!

Lång väg hem – en barnsoldats berättelse av Ishmael Beah blir en oerhört stark berättelse om hur det är att bli satt i ett fack och tvingas bete sig på ett visst sätt, vara en sorts människa och sen kampen för att bli av med den människan. Det ger en helt annan bild av barnsoldater och hur svårt det faktiskt är för dem att hitta en egen identitet ute i den ”riktiga” världen efteråt. Han kämpar på, och lyckas till slut mer än väl.

Vilka bokrelaterade sidor på internet besöker du oftast?

Får nog säga att jag (tyvärr?) inte tillhör de bokbloggare som verkar bosatta på Adlibris, Bokia och alla andra bokhandlar. Jag har svårt att leta böcker på internet; då vill jag hellre göra det i en affär. Alltså är bokbloggar.nu min främsta vän i detta virrvarr av bokbloggar ute på nätet.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

