RSS Flöde

Hjälp mig!

Få.
Färre.
Färst?

Satt för ett par veckor sedan med det ordet framför mig. Ville skriva flest och… färst. Slog upp det i Svenska Akademiens ordlista, som uppenbarligen tycker att man kan använda det som komparation.

Men jag har aldrig sett/hört det användas.

Existerar ordet? Kan man använda det?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Hej!

    Jag ville bara säga att jag använder ordet färst. Jag tycker det är enklast (enklare än att säga t.ex. minst antal) och mest logiskt (faktiskt, ingen skulle ifrågasätta användandet av bäst, värst, sämst, flest etc.). Varför skulle man inte använda ordet? Om folk inte har hört det förut och man är tvungen att förklara det är det väl bara kul att man kunna lära någon något.

    /Veronica

    Svara

Kommentera

