RSS Flöde

Tänk att få kalla sig författare…

Författare. Det enda ordet betyder så mycket. Så mycket mer än någon som har skrivit en bok. Ändå är det svårt att säga vad. Men för mig är författare på något sätt ouppnåeliga. Lite gudomliga, kanske, om man ska hårddra den.

Jag har alltid haft en del författardrömmar, i mer eller mindre utsträckning beroende på ålder och var i livet jag befunnit mig. Tanken på att någon jag inte känner ska läsa det jag har skrivit lockar mig något oerhört. Att någon ska lockas av det jag skrivit utan att veta att det var jag, utan att känna mig, utan att vara tvungen att läsa det.

Jag har fem refuseringsbrev hemma. Till samma berättelse; en barnbok som jag skrev till min syster. En julkalender närmare besämt, då historien bygger på att man läser en del varje dag i december.

Ibland hittar jag de där refuseringsbreven. Och ibland tänker jag att de ska förvandlas till ett telefonsamtal om att någon är intresserad av det jag skrivit. Någon gång. Jag har ju hela livet på mig.

Men någon gång vore det häftigt att få titulera sig författare.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Jag önskar dig lycka till och jag hoppas att dina drömmar någon dag blir verklighet.

    Svara
  2. Det låter ju som en oerhört bra idé för en barnbok. Har du fått med något lektörsutlåtande eller så med refuseringsbreven, så att du fått nån uppfattning om vad det är din historia faller på?

    Om du verkligen vill och tror på berättelsen så se om du kan arbeta om den. Hitta en eller två läsare vars omdöme du litar på (och det ska inte vara nån som tycker allt du skriver är ”bra”, utan någon som kan se både styrkor och svagheter), och gör sen ett nytt försök! Vänd dig sedan till förlag som ger ut barn- och ungdomsböcker i första hand.

    Och stort lycka till!

    Svara
    • Tack för att du tror på idén. Körde den på den vanliga blogg jag hade förra året (men som bestämde sig för att paja totalt). Men tyvärr finns den inte kvar längre då.

      Jag tycker väldigt mycket om den, problemet är att jag inte riktigt fick någon respons från något av förlagen. De flesta var antingen bara nej, eller också ”Det är en bra historia, men tyvärr ryms den inte i vår utgivning i nuläget”. Ingenting om vad jag kunde förbättra, utom möjligtvis att jag skulle specificera vilken målgrupp jag riktade mig till.

      Lite synd, det hade varit roligt att komma någonstans med den. Men kanske inbillar jag mig att den är bättre än vad den är.

      Tack för att du tror på mig i alla fall. Har du också försökt få manus utgivna, Vixxtoria?

      Svara
  3. Jag håller med Vixxtoria om att låta fler läsa och jobba med texten. Samt att kolla upp noga vilka förlag som ger ut böcker i samma stil. Under tiden; läs så mycket du kan komma över, har du läst Jostein Gaarders ”Julmysteriet”?

    Kolla här med så får du bra tips; http://allaharenbok.blogspot.com/2010/09/skriv-budkavlen-far-fram.html

    (säger en som har gamla refuseringsbrev i byrålådan men inte hade drivet att jobba vidare )

    Svara

Kommentera

