RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 7

Jag skäms lite. Frågade Enligt O när del sju skulle komma, och sen så har jag glömt bort att svara på frågorna. Dåligt av mig. Men nu ska jag i alla fall försöka svara (de var lite klurigare den här gången). Dags för bokstaven G.

Tantsnusk har väl alla hört talas om, men har du läst någon bok som skulle kunna kallas gubbsnusk?

Nej, jag kan nog faktiskt inte komma på en endaste …

Berätta om en bok som fick dig att gråta! Händer det ofta att dugråter av böcker?

Inspärrad av Teresa Cooper gjorde det lite vått i ögonvrån, även om jag egentligen mest blev arg. Men ibland blev hennes situation så otroligt verklig och så hemsk att även tårarna började rinna. Annars gråter jag inte så mycket när jag läser, det blir mest en sorgsen/ledsen/arg känsla inombords.

Berätta om en gammal favoritbok som du ofta återkommer till!

Gömda kastar jag mig gärna över några gånger till, och har gjort ett antal gånger. Att den sedan fått all den där kritiken för att inte vara sann spelar ingen roll, jag tycker att den är riktigt, riktigt bra.

I programmet Go´kväll brukar någon känd person bjuda in fyragäster till en fiktiv middag. Vilka fyra författare, levande eller döda, skulle du bjuda och vad tror du att ni skulle prata om?

Svår fråga, men jag skulle nog vilja äta middag med fyra deckarförfattare. Agatha Christie skulle vara given; henne skulle jag absolut vilja ha med. Björn Hellberg tycker jag verkar väldigt trevlig, och kan ju dessutom väldigt mycket saker så det skulle nog vara intressant att äta med honom. Alexander McCall Smith; med en lite annan touch på begreppet deckare, mer i vardagssmaken och sen till sist… kanske, Liza Marklund. För att ge henne en chans. Jag har alltid irriterat mig lite på henne som person, men vem vet, om jag väl fick prata med henne på riktigt så kanske hon skulle vara riktigt trevlig?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

