RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 6

Så var det då dags för bokstaven F. Bokstaven som kanske passar rätt bra in på min helg; då jag har firat min 20:e Födelsedag. Trevligt och bra. Men här kommer mina svar på Enligt O:s bokfrågor.

1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!

Säger som Enligt O, att det finns en massa exempel. Men ändå är det svårt att komma på något. Teresa Coopers Inspärrad handlar verkligen om längtan efter frihet; att få slippa vara inspärrad och bli drogad. Att få ta hand om sig själv. Känslan av att äntligen få komma ut och leva ett normalt liv igen. En bok jag verkligen kan rekommendera, även om den är hemsk.

2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?

Jag börjar nog automatiskt med boken först. Inte planerat, men det blir mest bara så. Det känns helt enkelt bättre att göra så. Och de gånger jag ser en film som är baserad på en bok så tänker jag oftast inte att jag vill läsa boken. Utom i två fall, typ. Har precis lyssnat klart på Djävulen bär Prada, och jag måste säga att det blev en besvikelse. Filmen var mycket bättre. Sen har jag även en önskan om att läsa En geishas memoarer, men vem vet, jag kanske blir besviken på den också.

3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!

Stolthet och fördom med Keira Knightley som Elizabeth Bennet tycker jag får fram allt som Jane Austen uttrycker i boken. Samma underbara känsla, och längtan efter att få vara en del av det livet.

4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.

Svårt. Tror inte riktigt jag har några så små författare som jag läser mycket av. Så kanske får jag även här verka lite enkelspårig och tar till Agatha Christie ytterligare en gång. För hon är ju trots allt Agatha Christie, och inte tillräckligt hyllad i dag. Hon förtjänar all uppmärksamhet och allt utrymme hon kan få.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Har visserligen inte sett En geishas memoarer, men boken gillade jag verkligen!
    Keira Knightley är bra i filmen, men jag gillade Colin Firts mr Darcy bättre.

    Grattis i efterskott!

    Svara

Kommentera

