RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 5

Dags för bokstav nummer 5 som är E i bokfrågorna som Enligt O ställer. Riktigt klurigt den här gången tycker jag, men med lite vilja ska det nog gå att få ihop åtminstone några svar.

1. En Evergreen är en sång som är tidlös och ständigt aktuell. Vilka böcker skulle du kategorisera som evergreens?

Den senaste boken jag reflekterade så över var Roseanna av Maj Sjöwall och Per Wahlöö. Då den utspelar sig i min hemstad gick jag omkring på gatorna och kunde verkligen hänga med. Och trots att vissa saker inte riktigt ser ut som när boken skrevs, så kändes det ändå som att det var nu det hände. Inte för ett par decennier sedan, utan just i detta nu. Och kanske är det det som gör deckare så bra – de är ofta aktuella och kräver inget speciellt modernt för att kunna fungera. Rättning, äldre deckare. Jag tycker att nya ibland tenderar att snurra till det lite för mycket. Agatha Christies böcker kommer också alltid att vara aktuella, även där kan jag ibland läsa utan att tänka på att de faktiskt utspelar sig för 80 år sedan. Det känns inte.

2. Vilka länder i Europa läser du flest böcker från? Finns det något land du aldrig läst en bok från?

Storbritannien tenderar nog att bli det land jag läser mest ifrån, lite synd. Jag är nog dålig på litteratur från Östeuropa och neråt forna Jugoslavien till. Skärpning där, kanske.

3. Vilka är dina europeiska favoritförfattare?

Agatha Christie, som jag kanske borde sluta tjata om nu. Franske författaren Francois Lelords berättelser om psykologen Hector är helt underbara (och att jag sen läst dem på tyska gör dem ju lite mer internationella ändå). Sen är ju böckerna om den vita massajen en underbar bok i mina ögon, så Corinne Hofmann gör sig också förtjänt av att vara med på den listan.

4. Jag har just varit i Egypten. Berätta om en bok som har anknytning dit.

Min första tanke var Döden på Nilen, en Agatha Christie-bok med Hercule Poirot. Men eftersom jag precis sa att jag inte skulle tjata ut Christie (vem vet, hon kanske behövs till nästa del av Bokfrågornas ABC) så kom jag även att tänka på Alkemisten av Paulo Coelho. Då är ju faktiskt pojken på väg till Egyptens pyramider för att leta efter en skatt. Underbar bok, som verkligen ger en tro och hopp på livet.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Det var väldigt länge sedan jag läste Agatha Christie och Mordet på Nilen har jag faktiskt inte läst. Du får gärna ha med henne varje gång!

    Svara
    • Kul att du gillar att jag skriver om Christie. Faktum är att jag insåg att jag nog borde läsa henne igen snart. Får gå igenom listan och se vilka jag inte har läst. Eller också kanske jag skulle testa en jag redan läst som ljudbok? Hmm…

      Svara

Kommentera

