RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 4 – D

Jag ligger några dagar efter den här gången, men här kommer mina svar på Enligt O:s bokfrågor för bokstaven D.

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favoritförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

Deckardrottningen alla tider är ju helt klart Agatha Christie, och därigenom är ju självklart min favoritperson i deckarvärlden Hercule Poirot. Jag tycker mycket om svenska deckarförfattare också (som till exempel Liza Marklund), men ingenting slår Christie. Det är enkelt, fast ändå svårt att förutsäga. Det är spännande, men ändå trovärdigt. Lättläst, fast inte för banalt. Och jag måste säga att David Suchet är helt underbar som Poirot i de senaste filmatiseringarna. Poirot är en så spännande, underbar och samtidigt lite irriterande  också, och det gör honom rätt fantastisk.

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

En sommar för några år sedan åkte jag och några kompisar ut till en sommarstuga mitt ute i ingenstans. Bara var där, utan att egentligen göra någonting. Och med i packningen fanns en bok med Shakespeares tragedier. Så vi läste hans pjäser. Tog en roll var och läste. Romeo och Julia. MacBeth. Hamlet. Shakespeare är ju ändå Shakespeare, så jag måste säga att jag tycker om hans pjäser (oavsett om det nu faktiskt var han som skrev dem eller inte). Hamlet har jag dessutom sett på Dramaten, med Jonas Malmsjö i huvudrollen, så den kanske är en liten favorit.

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

Återkommer här till fråga 1. Miss Marple och Hercule Poirot är i princip de enda serier jag tittar på, som kan sägas ha någon sorts litterär förlaga. Poirot är lite bättre, men gillar miss Marple också. Även om hon inte riktigt får samma tempo som Poirot.

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.

Svår fråga. Läser just nu Midvinterblod av Mons Kallentoft, och den utspelar sig ju mitt i svinkallaste vintern. En man hittas död och hängd i ett träd i Ljungsbro, och ingen vet vem han är. Spännande än så länge, men på något sätt tar jag ändå lite avstånd från den. Har några sidor kvar, så återstår att se vad jag tycker om den då.

5. Det har skrivits en del om att rensa bokhyllor och göra sig av med böcker i bokbloggar de senaste veckorna. Finns det någon bok som är en riktig dyrgrip och som du aldrig skulle göra dig av med?

Böcker som jag samlat på mig hela serier av när jag var yngre tar emot att slänga, fast jag förmodligen aldrig kommer att läsa dem igen. Kulla-Gulla kämpade jag för att få ihop allihop, köpte på loppisar och önskade mig i födelsedagspresent. Jag har alla (typ 30) Sabrina Tonårshäxan, och de kommer jag definitivt aldrig läsa igen, men de ska inte slängas för jag vet hur mycket jag tyckte om dem då. Även Harry Potter är något som alltid kommer finnas kvar i min ägo, kanske till och med utökas till att innehålla de engelska jag saknar.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

