RSS Flöde

Bokfrågornas ABC – C

En dag senare än när den kom upp hos Enligt O svarar jag nu på frågorna. Det krävdes lite funderande innan jag kunde ge mig i kast med dem den här gången.

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?

Tjejböcker kort och gott. Kärlek, drömmar, vardagliga problem och så vidare. Det är kanske inte riktigt min kopp te, i alla fall inte just nu. Men jag har varit värre; man får nog säga att Sabrina – tonårshäxan nog får räknas som lite chick-lit, och de hade jag en period när jag köpte alla och läste dem om och om igen.

Nu vet jag som sagt inte riktigt hur jag förhåller mig till det. Har tänkt att jag ska ge mig på några böcker av Marian Keyes, som ju måste sägas skriva chick-lit, men har inte riktigt kommit dit än. Vi får väl se hur det går.

Kanske kan man räkna in Djävulen bär Prada, som jag lyssnar på just nu, till kategorin?

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.

Jag kommer med en gång att tänka på böckerna i serien om Grottbjörnens folk av Jean M. Auel. Det är ceremonier för att bli kvinna, för att bli man, vid giftermål och så vidare. En helt annan bild av stenåldersmänniskor än den man får av historieböcker i skolan.

Sen kanske det bör tilläggas att jag inte riktigt tyckte om böckerna (alldeles för mycket naturbeskrivningar), men jag har ändå tagit mig igenom samtliga.

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut.Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?

Svårt. Mycket svårt. Poirots vän Hastings kan man kanske kalla en antihjälte. Allt för ofta är det ju faktiskt han som inser saker och ting som senare får Poirot att börja tänka i rätt riktning. Men stackars Hastings får aldrig någon cred för det själv. Måste vara väldigt otacksamt att vara Poirots bäste vän.

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!

”Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant”

Finns det något bättre sätt att säga det på?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

