RSS Flöde

Går språkliga allergier att bota?

Ja, med rätt sorts medicin tror jag. Som till exempel en dos Haruki Murakami.

När jag för ett par veckor sedan öppnade Den krossade tanghästen av Helene Tursten så hann jag bara ett par sidor innan allergin satte in. Det kliade i mina ögon och det var nästan så att jag började nysa. Enda boten verkade vara att slå igen boken igen. Orsaken till allergin? Jag upptäckte ett DOM – ve och fasa!

Det var det som var en av anledningarna till att jag fick plåga mig igenom Ulf Lundells Värmen (som jag skrev i Bokfrågornas ABC del 2). Jag klarar det helt enkelt inte. Men i Lundells fall var det tyvärr inte nog med ett dom. Det fanns gott om andra ”slarvstavningar” också.

Men nu, med hundra sidor kvar av Kafka på stranden av Haruki Murakami, börjar jag fundera på om han kanske lyckas bota mig. Dom är ett väldigt vanligt ord i boken, och jag reagerar inte ens på det. Faktum är att det tog ett tag innan jag ens reflekterade över att det stod skrivet så. Håller jag på att bli botad från min allergi måntro? Eller är det bara viss medicin som hjälper?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

