RSS Flöde

Ett vardagligt svenskt problem?

Postat den

Min senaste ljudbok i sommar var Smuts av Katarina Wennstam. Smuts, av Katarina Wennstam

Någon gång för ett par år sedan började jag läsa de första sidorna, medan jag väntade på bussen och var inne på biblioteket. Jag hade förmodligen inget lånekort, men läste lite medan jag väntade.

Nu, ett bra tag senare, tog jag mig i kragen, beredd på fortsättningen. Och jag blev lite besviken, om jag ska vara ärlig.

Jonas Wahl jobbar som jurist och är relativt välkänd i hela Sverige. När boken börjar ska han precis ta första steget till att bli kommentator i rättsfall i teve, något han längtat efter. Ett stort kopplerimål tas upp i rätten och han ska få kommentera. Perfekt. Han är snygg, duktig, rik och har en väldigt vacker fru (Rebecca) och två barn (Emma och Oliver). Allting verkar perfekt.

Men såklart så är inte allt så perfekt som man kan tro. Han ”jobbar över” mycket, vilket gör att Rebecca börjar misstänka att han är otrogen. Hon tycker inte längre att deras äktenskap är så bra som det en gång var, men vill inte lämna sitt perfekta hem.

Och visst är Jonas otrogen. Men inte på det sätt som Rebecca tror. I själva verket besöker han själv prostituerade flera gånger i veckan. Flickor som kommit från Ryssland eller baltstaterna. Och Rebecca har ingen aning. Han vill sluta, men kan inte. Det är för lockande. Samtidigt som han vet att han ena eller andra dagen kommer att bli avslöjad.

Det känns som att historien hade kunnat vara bra. Det är fascinerande på ett hemskt sätt, men det finns för många sidohistorier för att jag ska orka. Berättelser om när de var unga. Saker som hänt tidigare. Dagar i Emmas och Olivers liv. Det är så mycket på samma gång.

Men på något sätt lyckas Katarina Wennstam samtidigt få fram problematiken, och det känns som att det är ett väldigt vanligt problem. Jag får nästan känslan av att varenda svensk man köper sex, även om jag vet att så givetvis inte är fallet. Men det presenteras på ett sådant sätt, och det känns skrämmande. Oroande.

Hon lyckas tydligt få fram problematiken med att det inte ses som ett speciellt allvarligt brott i Sverige. För det måste väl ändå vara det hon är ute efter att visa på? Annars vet jag inte riktigt vad meningen med boken är, ärligt talat.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Jag gillar Wennstams böcker och jag tror att hon når betydligt fler med de skönlitterära än vad hon gjort med sina fantastiska reportageböcker.
    Jättebra att hon belyser dessa typer av brott. Jag blev förvånad att sexköp bara är ett bötesbrott. Det trodde jag faktiskt va ett grövre brott.
    1 av 8 svenska män köper sex, vilket är jättemycket. Men samtidigt är det ju 7 av 8 svenska män som inte köper sex och som faktiskt tycker att det är fel, som Wennsatam skrev nån bra detattartikel om nyss.

    Svara
    • Hon lyckas på ett bra sätt visa både på Jonas perspektiv och Rebeccas. Feministgruppens kanske blir lite väl extrema, men på något sätt blir det så himla lätt att vara Rebecca när man hör boken (alternativt läser, men det perspektivet har jag ju inte)

      Svara

Kommentera

