RSS Flöde

Bokfrågornas ABC del 1

Postat den

När jag precis började bokblogga såg jag hur vissa svarade på Bokfrågornas ABC. Tyvärr var det mitt i, och jag hade ingen möjlighet att hoppa med. Därför blev jag överlycklig när jag såg att Enligt O kör den i repris!

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

Min koppling till böcker och Grekland får nog vara semesterläsning framför allt. Det första jag kommer att tänka på är nämligen hur jag alltid hoppades att det skulle hinna komma en ny Harry Potter-bok tills vi skulle åka. För ofta kom de i juli/augusti och det blev min semesterläsning på Rhodos och Cypern, som vi åkte till flera år på rad. Så konstigt nog är Harry Potter lite Grekland för mig, utan någon egentlig självklar koppling i boken. Mer utifrån mina egna upplevelser sådär.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

En enda Eva och Adam-bok tror jag att jag läste som liten. Fråga mig inte vilken, eller vad den hette, men jag konstaterade snabbt att det inte var någonting för mig. Dock har jag lyssnat på alla teveserieavsnitt och filmen, eftersom min syster tittade på dem jämt under en period.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

Den bok jag tänker tillbaka på mest är Sagan om den lilla, lilla gumman. Mormor hade den, i bokhyllan på övervåningen som var till för barnböcker, målarböcker och papper. Den läste hon för oss, om och om igen. Och när jag började läsa läste jag den själv. Och för min syster, och mina kusiner. Vi kan den nog allihop både framlänges och baklänges, men den är ju så söt. Och dessutom var man tvungen att varje gång räkna mössen som fanns på en av sidorna. För att se till att det var samma antal som alltid. (Vill minnas att det var nio stycken, men jag är inte hundra)

Är det någon bok som mina barn ska tvingas höra så är det den.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som  på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

Jag gav mig för ett par år sen på jätteboken Rötter av Alex Haley. Den handlar om en pojke som blir tagen som slav från Afrika till Amerika, och först får man vara med i Afrika och hur han och hans familj levde när. Sen beskrivs resan över Atlanten och hur han till sist såldes som slav. Boken fortsätter från generation till generation, tills en generation till slut kan se sig som fria. Underbar, även om det självklart är en hemsk historia.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

