RSS Flöde

En av de bästa

Postat den

Nattfåk
Johan Theorin
Wahlström & Widstrand (2008)

En vän till mig pratade om en helt fantastisk deckare hon läst, och eftersom hon vet att jag gillar just deckare väldigt mycket så tyckte hon att jag skulle läsa den. Och eftersom jag faktiskt funderat på att läsa den så tog jag mig chans och lånade den av henne.

Den helt fantastiska historien var historien om Joakim och Katrine Westin som efter omtumlande händelser i Stockholm bestämmer sig för att flytta till en gammal gård på Öland. En gård där Katrines mamma bodde som liten, och där det finns många berättelser om spöken. Men det är en så fantastiskt vacker gård, trots att de måste renovera en hel del. Stora rum, vacker utsikt och helt enkelt perfekt.

Katrine flyttar i förväg med de små barnen och Joakim kommer sen. Allting ska bli så bra. Men när Joakim åker för att hämta de sista sakerna i Stockholm händer det som inte får hända. Polisen ringer och ber honom skynda sig tillbaka; Livia har drunknat. Skärrad skyndar Joakim sig tillbaka för att trösta sin förstörda hustru.

Chocken blir när han inser att det inte är Livia som drunknat…

Nattfåk läste sig av sig själv. Jag behövde knappt vända blad, de gjorde det automatiskt. Jag ville veta de bakomliggande händelserna, längtade till Mirja Rambes historier om vad som hänt i gårdens historia, levde mig in i Joakims plågade tankar. Så som en bra bok ska vara. Verklighetstrogen, bra och spännande.

Så nu kanske Blodläge borde skrivas upp på Jag vill läsa-listan. Är den lika bra?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Snyggt älskling! ❤

    Svara

Kommentera

